Sunday, December 28, 2014

Compound Noun dan Compound Adjective



Compound Noun (Kata Benda Majemuk) adalah kata benda jamak yang terbentuk dari dua kata atau lebih baik kombinasi dari Noun satu dengan yang lain maupun kombinasi Noun dengan Part of Speech yang mana dari hasil kombinasi tersebut tercipta makna yang baru. Adapun penulisan Compound Noun terdapat tiga jenis yaitu dengan;
1.  Solid/Closed digabung menjadi satu kata seperti; Waterfall, Raincoat, Blackboard.
2.  Hypenated digabung dengan menambah tanda Hyphen (-) seperti; Check-in, Mother-in-law.
3.  Opened/Spaced digabung dengan spasi diantara dua kata seperti; Snow White, Full Moon, Hard Cover.
Contoh-contoh Compound Noun; Roadshow (Noun+verb) Newspaper (Noun+Noun)                           Software (Adjective+Noun)    On Time (Preposition+Noun) Dry-Cleaning (Adjective+verb).

Compound Adjective (Kata Sifat Majemuk) adalah dua kata atau lebih yang berperan seperti single adjective yang menerangkan kata benda. Untuk menghindari ambigu (berarti ganda) kebanyakan compound adjective menggunakan tanda Hyphen (-) diantara kata-katanya seperti contoh; a thirty-minutes flight,   well-known people etc. Compound Adjective terbentuk dengan beberapa cara yaitu;
1.  Terbentuk dari periode waktu: I am twenty-year-old, They get a three-week additional time etc.
2.  Terbentuk dari Adverb+past participle: I pass the well-known beach, People get extremely cold weather every winter, widely screen phone etc. (Adverb of Manner jika dicompound  tidak pakai Hyphen karena  sudah jelas menerangken sifat)
3.  Terbentuk dari Noun+past participle seperti sun-dried, wind-powered, tongue-tied.
4.  Terbentuk dari Noun+Present Participle contoh; I have an Android-Operating phone, You have a Mouth-Watering watermelon, This is a Free-Smoking area.
5.  Terbentuk dari Noun+Adjective seperti life-long, world-famous etc.
6.  Terbentuk dari Adjective+Noun seperti last-minute, full-length, deep-sea etc.
7.  Terbentuk dari Adjecctive+Past Participle seperti old-created, cold-blooded, good-watered etc.


MK

No comments:

Post a Comment